Geschiedenis
Tijdens de tweede helft van de jaren 1950 besloot Fiat om het model 1200 TRASFORMABILE door Pininfarina te laten bestuderen. Deze maakte een ontwerp voor een prachtige coupe met klassieke maar elegante lijnen. Het ontwerp voldeed daarna goed aan de Europese smaak van de tijd. De officiële naam is eerst “Fiat 1200 Cabriolet”.
In 1961 ondergaat de 1200 Cabriolet een herontwerp om de Fiat 1500 Coupé en Pininfarina Cabriolet te worden. Deze wordt samen met de nieuwe reeks Fiat 1300/1500 Sedans gelanceerd.
Techniek
Twee jaar na de introductie van de 1500 sedan introduceert Fiat in 1963 een versie met de OSCA- nokkenasmotor van 1.491 cm 3 met 90 pk , dit is de krachtige 1500 S Cabriolet.
Op het autosalon van Turijn in november 1962 presenteerde Ghia op haar stand een eigen versie van de Fiat 1500 Coupé, de Ghia 1500 GT . De Ghia 1500 GT is een coupé ontworpen door een van de grote Italiaanse designmeesters Michelotti en geproduceerd door de Italiaanse fabrikant OSI van 1962 tot 1966. Door de hoge kwaliteit van de afwerking is de prijs van elk model al met al vrij hoog. Dit is een GT van een groot sportmerk waardig.
De Ghia 1500 GT coupé versie is gebaseerd op het platform van de Fiat 1500 sedan. De wielbasis wordt ingekort van 242cm naar 234,5 cm. De voorkant is verlengd door een buizenconstructie, ontwikkeld door de beroemde Gilco.
De karakteristieke grille Ghia herinnert aan de andere projecten van de coachbuilders van Ghia. Na goedkeuring van het project door het management van Fiat, wordt de auto aanvankelijk op de markt gebracht onder de naam Fiat 1500 GT en vervolgens, vanaf 1964, Ghia 1500 GT .
Tijdens de zes jaar van verkoop zijn 846 exemplaren vervaardigd. (NDR: sommige Duitse documenten beweren echter dat er 925 exemplaren vervaardigd zijn door de Italiaanse fabrikant OSI , een dochteronderneming van Ghia. )
Deze auto’s van Pininfarina en Ghia wonnen vele prijzen voor hun klasse en verfijnde mechanica. Ze worden vervangen in 1966 door de versies ” 124 Coupé ” en ” 124 Sport Spider ” van de Fiat 124 .
Naar schatting zijn er wereldwijd nog 75-100 Ghia 1500 GT ’s overgebleven. CoachWorkz heeft inmiddels aan meer dan 10 van de overgebleven Ghia’s gewerkt en deels of geheel mogen restaureren, lees hier meer over bij onze projecten.